18.5 C
София

„СТОП реклама“ – екопроект срещу пълната пощенска кутия

Ежедневно пощенските ни кутии преливат от най-различни пъстроцветни
хартиени рекламни материали. И сякаш започват да приличат на кошчета за
боклук. На територията на Столична община има над 670 000 домакинства.
Всяка година те получават средно по 15 кг. листовки, брошури и друга
нежелана печатна реклама. 80% от нежеланата поща се превръща почти
веднага в отпадък.

Има много лесен начин това разхищение да спре с помощта
на стикера „СТОП реклама!“, залепен от съответното домакинство, притежател
на самата пощенска кутия. Така се спестяват огромни количества хартия и
средства за печат. Този жест към природата се подкрепя и от големите
търговски вериги.

СТОП на рекламата!“ е гражданска инициатива – механизъм, който ти
позволява да се откажеш от нежеланата хартиена реклама в твоята пощенска
кутия. Механизмът е добре прилаган във Франция, Белгия и Германия. У нас
инициативата се прилага само за домакинствата в София и е в процес от април
2022г. Всеки разпространител (куриер, пощальон и др.) следва да се
съобразява с това ясно изразено желание.

Стикерът е с размери 10×4,3 см. и може да бъде получен безплатно по пощата
или на място от съответната екоточка в София по предварително обявен
график. Висококачественият материал, от който е изработен, гарантира
неговата употреба минимум 5 г. Може да се ползва на закрито и открито,
устойчив е на всякакви метеорологични условия.

„Нежеланата поща“ обхваща всички неадресирани печатни рекламно-
информационни материали, които домакинствата получават в пощенските си
кутии, без да са ги поискали (рекламни брошури, листовки, безплатни реклами
и вестници и т.н.). В случая се изключват онези печатни издания, адресирани
до членовете на домакинствата като лична кореспонденция, абонаментни
вестници и списания, фирмени каталози, сметки за различни комунални услуги,
съобщения и поща от публични, държавни и финансови институции,
информационни материали на кандидати по време на избори.

Хората се заблуждават, че нежеланата поща в техните пощенски кутии е
безплатна и затова не проявяват достатъчно интерес относно екологичните
последици от нейното производство, разпространение и последващо отпадъчно
третиране. Истината е, че обществото плаща за тях. Стойността на рекламните
материали се калкулира от рекламодателите и се включва в крайната цена на
продуктите, които потребителя купува.

От стикера могат да се възползват хората, които не четат печатни реклами по
различни причини, тези с екологична чувствителност, притежателите на
множество кутии и бизнес пощенски кутии. Възможно е ползването на този
стикер по време на продължително отсъствие, ваканция, при наличие на необитаемо жилище, нежелание за излишно претрупване или оставяне на
препълнената пощенска кутия като „подсказка за крадците“ .

Със стикера се цели да се избегне загубата на хартия само за тези, които не
четат хартиената реклама, а не да се забрани използването на печатна
реклама.

Направеното социологическо проучване от Trend през януари 2022 показва, че
42% от домакинствата в София не биха се отказали от получаване на
неадресирана хартиена печатна реклама.

Известен факт е, че големите фирми поръчват най-големите количества
рекламни материали. Именно те са тези, които плащат на разпространителите
на т. нар. „нежелана поща.“ Рекламодателите следва да окажат контрол върху
разпространителите за спазване на ограничението на стикера.

Проектът цели публична ангажираност и подкрепа от страна на местните
общности, големите рекламодатели (основно търговските вериги), асоциациите
на рекламните агенции, асоциациите на разпространителите, Български пощи.
От своя страна механизмът носи икономически ползи, позволявайки на
рекламодателите да оптимизират своите разходи за печатна реклама.
Игнорирането на стикера от името на фирмата може да се тълкува като
незачитане на обществените интереси. А това води след себе си негативни
последствия за корпоративната репутация.

Всички фирми следва да се стремят към предотвратяване на образуването на
отпадъци. В България обаче липсват нормативно определени финансови
санкции за фирмите, които не спазват ограничението на стикера.
Печатната индустрия е един от основните замърсители на околната среда.
Всеки спестен килограм хартия означава спестена още дървесина или
рециклирана хартия, 10 литра вода, 5 kwh електроенергия и съответните
спестени парични средства.

Европейските проучвания показват, че има огромна нужда от непрекъсната
информираност на домакинствата за ползите от прилагането на системата за
спиране на нежеланата поща. Има още какво да се постигне за формирането
на значителна загрижена общност не само в София, но и в останалите големи
градове в страната.

Подобни новини

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

12,996FansLike
- Advertisement -spot_img

Последни новини