22.8 C
София

Подут корем: защо и как да го избегнем?

Подуването на корема е често срещан проблем, който особено се изостря при смяната на сезоните.

Има многобройни причини за появата му, като най-честата са задържането на течности и натрупването на газове. Преяждането главно с храни с високо съдържание на рафинирани въглехидрати и мазнини водят до подуване. Особено, ако вечерята ни се състои от тежка храна, на сутринта има голяма вероятност отново да чувстваме този дискомфорт.

Причините са доста и обхващат различни области. Обикновено са свързани с хормонален дисбаланс, забавен метаболизъм, чревен дисбаланс, хранителна непоносимост и др.

Подуването в областта на корема е срещан проблем при момичетата по време на месечния цикъл. През 3-та и 4-та  седмица от месечния цикъл естрогенът пада, заедно с него – и настроението, защото се понижава серотонинът (хормона на щастието). Започваме да търсим щастието в храната с много захар, а това не е добър вариант – организмът ни задържа повече вода през този период, което допълнително допринася за подуване.

След като установихме, че хормоналното подуване е свързано най-често със задържане на вода, един от начините да се предотврати е препоръчително избягване на определен вид храни като солени и мазни (млечни продукти, ядки, чипсове и др.подобни), алкохол, сладки газирани напитки и твърде много кофеин. 

Други причинители на подутия корем са синдромът на раздразненото черво и хранителната непоносимост. Придружаващите симптоми на раздразненото черво са болки в стомаха, крампи, запек, подуване и диария. Част от тях се появяват и при непоносимост към някои храни. Важно е да се прави разлика между непоносимост и алергия. Основната им разлика е, че при хранителната непоносимост, реакциите от дадена храна често се появяват по-късно, докато при алергията симптомите са налице почти веднага. 

Голяма част от хората имат непоносимост към лактозата дори без да го знаят. Неспособността за смилане на лактозата се дължи на липсата или дефицит на храносмилателен ензим, наречен лактаза. Той служи за преработване на лактозата – захарта в млякото. 

Други изследвания показват проблем при усвояване на определен тип въглехидрати – ферментирали олигозахариди, дизахариди, монозахариди и полиоли (съкр. FODMAP). Този вид въглехидрати се съдържа в зърнени храни като пшеница, ечемик и ръж, бобовите храни, млечните продукти и някои плодове и зеленчуци.

Непоносимостта към глутена също не е за подценяване, това е протеин съдържащ се в пшеницата, ечемика, ръжта, овес, лимец и др. Глутенът се разгражда бавно и пренасищането на организма с него предизвиква раздразнения на стомаха. Още за него прочетете тук!

Друг важен виновник е стресът, той провокира увеличено отделяне на хормоните адреналин и кортизол. Нивата им спадат, когато организмът се отпуска, но ако стресът продължи дълго и се появява често, хормоналните стойности ще си останат завишени. Тъй като кортизолът се синтезира в червата, високите му нива предизвикват неприятни симптоми, един от тях е подуването на корема. Под влияние на стреса сме склонни да прибягваме към нездравословните храни като сладки и тестени изделия, солени храни, а те са вредни за червата. 

Съвети за справяне с подутия корем

След като установим причинителите най-добрата стратегия е да вземем незабавни мерки. Важно е да слушаме организма си и да изградим добри навици по отношение на храната.

За да подпомогнем смилането на храната е необходимо да увеличим приема на вода и пробиотици, както и движението, тъй като е от голямо значение да забързаме метаболизма.

Сред храните, които биха могли да предизвикат газове и подуване са бобовите, нишестените и дори някои видове зеленчуци, ако прекалим с приема на фибри (макар че подобна опасност рядко съществува в западния свят на хранене предимно с пакетирани и обработени храни). 

Най-добрата стратегия в случая е, ако подозирате чувствителност към някоя храна, да се подложите на изключваща диета, за да сте сигурни. 

Подуването на корема е неприятен процес, няма как да го избегнем напълно, но има начини да съкратим времетраенето му. Важно е да му обърнем внимание, защото може дългосрочно да се окаже ключов индикатор за опасност за нашето здраве. 

Подобни новини

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

12,996FansLike
- Advertisement -spot_img

Последни новини