0.3 C
София

Вероника Костадинова и първият хранителен „Магазин Без опаковка“

Края на октомври отвори врати първият магазин за хранителни стоки с нулев отпадък в София – Магазин Без опаковка. Пазаруването в собствени съдове и торби има много плюсове както за нас, така и за природата – не плащаме за опаковка, замърсяваме околната среда по-малко и купуваме само количеството, от което се нуждаем, с което предотвратяваме разхищението на храна.

В Магазин Без опаковка няма да намерите еднократни опаковки, продуктите са местни, с което се спестява огромно количество въглеродни емисии от транспортиране. Освен това магазинът подкрепя малките български производители, които отглеждат продуктите си с грижа за околната среда. Някои продукти са в стъклени опаковки, които могат да се върнат в магазина и ще бъдат преизползвани. Gobio се срещна със създателката Вероника Костадинова, за да разбере повече за новото zero waste кътче в София.

Gobio: Колко време Ви отне реализирането от зараждането на идеята до откриването на магазина?

Вероника: Идеята дойде през януари 2020, отворихме на 31.10.2020. Първо беше само поредната ми идея за собствен бизнес, после споделих със съпруга си, направихме проучване на закона и окончателното решение за реализацията дойде в началото на март 2020. Напуснах работата си в началото на юни и седмица по-късно наехме помещението. От тогава до края на октомври ремонтирахме – аз и съпругът ми.

Gobio: Защо без опаковка?

Вероника: Предишната ми работа беше свързана с много проучване и търсене в Google. Така един ден ми попадна клипче в YouTube на zero waste shop в Англия. Собствениците бяха млада двойка с малко дете – точно като нас. Замислих се, че всъщност в България няма такова място, а има доста хора, които се стремят да пазаруват без отпадък.
Магазин Без опаковка е не само хранителни стоки с нулев отпадък – продуктите, които предлагаме са с високо качество, чисто отгледани. Моето семейство пазаруваше на поне 5 места, за да си набавим (горе-долу) качествени продукти. Сега вече ядем това, което продаваме.

Gobio: Какви препятствия срещнахте по пътя?

Вероника: Първото и най-банално препятствие беше ремонтът на самото помещение. Когато го наехме, имаше около 5 слоя тапети и върху всеки – слой боя, а теракотът беше счупен, надраскан и откровено грозен. Никога не се бяхме занимавали със сериозни ремонтни дейности преди това, но вече мога да ви гарантирам, че сме специалисти в слагането на гранитогрес, правенето на кухненски шкафове и плотове и всяко друго нещо, което виждате в магазина. Беше трудно и бавно, но много държахме сами да си направим всичко. Удовлетворението накрая е невероятно!
Трудно е и да се разбира законът за контрол на храните, понякога логика липсва и може един и същи текст да се тълкува различно. Тази трудност преодоляхме с помощта на адвокати.
Най-неочаквано за мен беше, че е трудно да се намерят производители на типично български продукти. С това все още се борим.

Gobio: Кои са нещата, с които не бихте направили компромис в магазина си?

Вероника: КАЧЕСТВОТО. Може да си позволим да имаме продукти от Гърция (на 275 км от София) или да имаме компостируеми еднократни опаковки, но с качеството на продукта не бихме допуснали компромис.

Gobio: Какви продукти предлагате в момента и какво друго планирате да започнете да предлагате в най-скоро време?

Вероника: В момента имаме сезонни плодове и зеленчуци, мляко и млечни продукти, брашно, яйца, боб, ориз, леща, ядки, кафе, мед и вино. Съвсем скоро ще имаме сладка и конфитюри,тахани, шарлан, подправки, чай, тофу. Освен това се готвим да предлагаме и готови нещица за хапване.

Gobio: Как подбирате производителите, с които да работите?

Вероника: Първо търсим български производители и ги проучваме – разпитваме ги как добиват продукцията си, проверяваме дали вече има мнения за дадения продукт. След това тестваме продукта. Ако има съвпадение с нашите критерии, го виждате в магазина.
Случвало се е да се срещаме с хора, които се вълнуват предимно от бизнес частта на занятието и идеята за нулев отпадък не им се нрави или нямат желание да се пригодят към нашия начин на работа. Предпочитаме да не работим с такива производители.
Наричаме доставчиците си партньори. Целта ни не е да напълним пространството с неща, искаме да предламе продукти, за чието качество гарантираме лично, защото познаваме хората зад продукта и знаем, че не правят компромис с качеството.

Gobio: Какви трудности поражда пандемията за Вашия магазин и как се справяте с тях?

Вероника: Каквито и за всеки друг бизнес, предполагам. Хората се страхуват и избягват пазаруването в магазини. Стартирахме насред разгара на пандемията в България и очаквахме да е така. Дълго обмисляхме как да доставяме с нулев отпадък и вече концепцията ни е ясна, така че щом законово сме готови, започваме.

Можете да намерите Магазин Без опаковка на ул. Г. Раковски 146, гр. София. И не забравяйте платнените си торбички и многократните кутии – там е зона, свободна от пластмаса.

Подобни новини

Туризмът, дивата природа и пандемията

Колапсът на туризма в периода от началото на пандемията досега е безспорен факт. Генерирайки около 7% от общия стоков и паричен оборот в света,...

Еко организации: Храна, не война

Коя е Вашата организация и с какво се занимава? Храна, не война - София работи с хора в затруднено положение в столицата. Борим се с...

6 невероятни еко технологии, за които не бяхте чували

Еко технология е всеки подход, който има за цел устойчивото потребление на ресурсите на планетата, които човечеството черпи. С помощта на такива подходи се...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

12,884FansLike
- Advertisement -

Последни новини

Туризмът, дивата природа и пандемията

Колапсът на туризма в периода от началото на пандемията досега е безспорен факт. Генерирайки около 7% от общия стоков и паричен оборот в света,...

Еко организации: Храна, не война

Коя е Вашата организация и с какво се занимава? Храна, не война - София работи с хора в затруднено положение в столицата. Борим се с...

6 невероятни еко технологии, за които не бяхте чували

Еко технология е всеки подход, който има за цел устойчивото потребление на ресурсите на планетата, които човечеството черпи. С помощта на такива подходи се...

Топъл обяд получиха 1565 души в нужда

По време на втората вълна на кампанията „Не изхвърляй, помогни!“ бяха събрани 1136 кг дълготрайни хранителни продукти. Това количество е достатъчно за приготвянето на...

Устойчивата трансформация на „Boom“ фестивала

Сигурни сме, че за всички нас пандемията е едно огромно предизвикателство, което почти изцяло е завладяло ежедневието ни. Надяваме се с тази статия поне...