3.6 C
София

Живот на две колела

Все повече хора от различни възрастови групи предпочитат велосипедите като алтернативна и здравословна форма на придвижване в градовете. Следвайки препоръките на Световната здравна организация, някои държави превръщат велоспорта в своя политика. В Дания съществуват безплатно публично достъпни велосипеди. Налагането на допълнителни такси в Лондон пък провокира десетки англичани да се обърнат към велосипедите. Като важна част в ПРОМЯНАТА е и примерът на десетки доброволци, превърнали колоезденето в кауза. Ежегодно група ентусиасти тръгват на една необичайна „разходка” – от Италия до България, и то на две колела. 

Всяка година шест велосипедисти от италианския район Кампания поемат на път с велосипедите си към България, преодолявайки 1 333-те километра разстояние. Тръгват от площад Алцек в Челе ди Булгерия, прекосяват Южна Италия и Гърция, за да достигнат Централна България. Освен изграждането на мост между Италия и България, колоездачите си поставят за цел с тези свои вело-пътувания да обърнат внимание на велотуризма и на опазването на околната среда. Върху тези идеи е изграден и проектът „ViviAmo Camerota e il Cilento”, който обединява шест италиански общини.

Рафаеле Карели – участник във велопоходите – признава, че пътуването с колело е прекрасен начин да опознаеш околната среда и местните култури. Тези „приключения на две колела” създават и много нови приятелства. Той споделя, че навсякъде проблемът с велосипедите стои на дневен ред. Карели е сигурен, че България има големи възможности в тази насока. В Италия се наблюдава значителен ръст на продажбите на велосипеди. Държавата също стимулира това. 

Българската държава, която през 2020 г. беше един от водещите производители в Европа на велосипеди, до момента няма целенасочена политика в това отношение. Услугата на Столична община за „велосипеди под наем” засега не бележи значителен интерес, а за сметка на това търпи повече критики от гражданското общество. Липсата на правилно стопанисване на и без това недовършените в цялост велоалеи пък създава допълнителни усложнения пред избралите колелото пред автомобила. 

Смислените проекти и идеи обаче остават само на хартия, защото не носят допълнително усвояване на средства. През 2019 г. Кристиян Алексов от гр. Симитли направи писмено предложение на трансформиране на част от публичното пространство на града в pump track трасе – една нова тенденция, която навлиза в голяма част от българските градове (например в Стара Загора), а от 2013 г. и в Югозападна България – с оформянето на pump track трасета в благоевградския парк Бачиново. Тези трасета са кръгови и използват релефа за „помпане”, т.е. засилване без вътрене на педали. От мълчаливия отказ на Общинската администрация в Симитли на писмото на Алексов могат да бъдат изведени десетки въпроси. Чак в началото на февруари 2021 г. започна изграждането на велосипедна писта в парка на Общината. 

Този пример, който не е изключение за българската действителност, показва темповете на промяната към здравословен начин на живот. Локдаунът покрай COVID-19 беше времето на саморефлексия, в което планетата спря, за да направи преглед на постигнатото и да осмисли плановете за бъдещето. Карели също свързва времето на „коронакризата” и локдауна с породилото се желание на много хора (и в Италия, и в България) да се отдалечат от претъпканите места и да са близо до природата. Локдаунът и работният режим от вкъщи провокира доста хора да се запътят към и освежат забравените си вили по селата, а търсенето на имоти за продаване в планински и откъснати райони се увеличи. Едно от любимите неща на тези нови обитатели на стари пространства е именно велопоходите по каменистите екопътеки. Нещо, което Черна гора от десетилетия е заложила в своята туристическа стратегия и което ние тепърва (пре)откриваме. 

 

Автор: Кристиян Ковачев

Подобни новини

Еко организации: Храна, не война

Коя е Вашата организация и с какво се занимава? Храна, не война - София работи с хора в затруднено положение в столицата. Борим се с...

6 невероятни еко технологии, за които не бяхте чували

Еко технология е всеки подход, който има за цел устойчивото потребление на ресурсите на планетата, които човечеството черпи. С помощта на такива подходи се...

Топъл обяд получиха 1565 души в нужда

По време на втората вълна на кампанията „Не изхвърляй, помогни!“ бяха събрани 1136 кг дълготрайни хранителни продукти. Това количество е достатъчно за приготвянето на...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

12,884FansLike
- Advertisement -

Последни новини

Еко организации: Храна, не война

Коя е Вашата организация и с какво се занимава? Храна, не война - София работи с хора в затруднено положение в столицата. Борим се с...

6 невероятни еко технологии, за които не бяхте чували

Еко технология е всеки подход, който има за цел устойчивото потребление на ресурсите на планетата, които човечеството черпи. С помощта на такива подходи се...

Топъл обяд получиха 1565 души в нужда

По време на втората вълна на кампанията „Не изхвърляй, помогни!“ бяха събрани 1136 кг дълготрайни хранителни продукти. Това количество е достатъчно за приготвянето на...

Устойчивата трансформация на „Boom“ фестивала

Сигурни сме, че за всички нас пандемията е едно огромно предизвикателство, което почти изцяло е завладяло ежедневието ни. Надяваме се с тази статия поне...

Красотата продава храната

Пред зеленчуковия щанд в магазина съм. Много ми се хапва салата от ряпа. Хрупкава, сочна, полезна. Дойдох специално за нея. Само че от доста...