22.8 C
София

Задължителни екостикери на автомобилите от 12 юли

По-малко от 4 месеца остават до въвеждането на новите екостикери, които ще категоризират всички автомобили, карани у нас, по специални екологични критерии.

Стикерът се въвежда конкретно за България, по наши критерии и ще важи единствено на родна територия. Той е част от поредицата мерки, прилагани в целия Европейски съюз, за борба с мръсния въздух. Новото категоризиране на автомобилите ще позволи да се открият тези от тях, които отделят най-голямо количество отработени газове, и да се наложат ограничения за ползването им в градска среда.

След 12 юли 2021г., в рамките на една година, всеки автомобил ще получи екостикер със специален чип, който ще показва какво количество изгорени газове отделя изпускателната му система.

Няколко категории екостикер – кой ще ги издава?

Новият екостикер ще се издава по време на годишния технически преглед, какъвто задължително следва да минават всички автомобили у нас.

Част от техническите проверки, които се правят по време на този преглед, са насочени към измерване количеството изгорени газове от двигателя. Вече е разработена система, която ще позволява в реално време данните от измерванията на всеки преглеждан автомобил да се изпращат към автомобилната администрация и на тяхна база да се издава съответната категория екостикер.

Предвидено е новите екологични категории да са пет на брой и да носят съответната цифрова номерация – 1, 2, 3, 4 и 5. В най-високата – пета категория – ще попадат хибридните и електромобилите. Техните двигатели, създадени по най-модерните за момента технологии, са най-щадящи за околната среда и отделят най-малки или почти никакви количества въглеродни емисии. Реципрочно с всяка следваща по-ниска цифра категория ще се обозначават автомобилите с нарастващо количество отделяни газове и в категория 1 ще попадат най-замърсяващите околната среда моторни превозни средства.

Важно – категорията на екостикера е различна от фабрично обозначения евростандарт на двигателите

В Европа отдавна е въведено изискването всички автомобили, които се употребяват на територията на континента, да имат фабрично посочена категория на двигателя, указваща отделяните от него въглеродни емисии. Категорията на екостикера, който ще се издава на територията на България, обаче по никакъв начин не се базира на фабрично означения евростандарт на двигателя. Тоест може производителят да е обозначил двигателя на автомобила с дадена еко категория, но техническият преглед през съответната година може да покаже, че конкретното състояние на двигателя е различно и той вече замърсява повече, отколкото е било предвидено заводски.

Навярно няма да липсват и абсурдни ситуации

Да се даде приоритет на конкретните показания от техническия преглед за категоризиране на автомобилите е логично решение. То обаче може да доведе до някои наглед абсурдни ситуации. Може например да се окаже, че два автомобила от една и съща марка и произведени през една и съща година ще попаднат в различни категории и съответно ще се ползват с различни права и ограничения по новите изисквания. Може също да се окаже, че по-стари автомобили замърсяват по-малко от по-нови такива.

Всичко ще зависи от моментното техническо състояние на автомобила. Така водачите ще имат интерес да проверяват предварително изпускателната система на колата си и евентуално да вземат мерки за ремонтирането ѝ преди прегледа, с цел да влязат в по-висока и изгодна категория.

Възможна е и друга ситуация. Това че в дадена година автомобил ще получи екостикер с дадена категория, не означава, че на следващата година той няма да може да получи по-висока категория, т.е. ако се окаже в по-добро техническо състояние в сравнение с предходния преглед, автомобилът може да получи стикер, гарантиращ, че вече замърсява по-малко.

Къде и какви ограничения ще се налагат спрямо новия екостикер?

Приетите законови разпоредби вече позволяват ограничения спрямо категорията на екостикера да се налагат навсякъде в страната, но за момента такива са предвидени само в София. Скоро обаче към столицата може да се присъединят и други от големите градове. Решенията за всяка конкретна мярка ще се взимат на общинско ниво.

Очакванията са на територията на столицата да се обособят 2 зони – в идеалния и широкия център, и в дните с най-високо отчетено замърсяване на въздуха в тези зони да не се допускат автомобили с ниска категория на екостикерите, т.е. най-замърсяващите.

Контролът по спазването на налаганите ограничения ще се осъществява чрез видеонаблюдение от Центъра за управление на трафика в столицата.

Какво предстои да се доизясни по въпроса с екостикерите?

Все още не е напълно ясно кой ще налага наказанията на водачите, които са нарушили ограниченията. Не се упоменава и какви ще бъдат конкретните санкции. Освен това предстои и да се изясни в какви граници на отделените газове ще се вместват отделните категории на екостикерите.

Не по-малко интересен е и въпросът дали и с колко ще се повиши цената на годишния технически преглед с въвеждането на новия екостикер. Отделната цена на стикера се очаква да бъде около 4 лв. Но синхронизирането на всеки пункт с общата система може да изисква осъвременяване на софтуера и цената може да се вдигне с повече.

Екологичният напредък през призмата на българската реалност

Имайки предвид високата средна възраст на караните у нас автомобили, може да се очаква, че след 12 юли 2021г. много голяма част от тях (поне 70%) ще получават забрана за влизане в центъра на София в дните с най-мръсен въздух. Подобни мерки вече се налагат в много страни в Европа, ориентирани към опазване на природата и здравето на населението си. Ясно е, че трябва да вървим по техния път. Не е ясно обаче как ще ги настигнем със своите по-стари, а и по-замърсяващи автомобили, голяма част от които стигат до нас само защото са излезли от употреба при тях.

 

Автор: Антон Асенов

Подобни новини

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

12,996FansLike
- Advertisement -spot_img

Последни новини