16.8 C
София

Кой е проектът „Не купувай нищо“ и има ли шанс за развитие в България?

Да получиш подарък често носи много приятни емоции, а до подариш нещо, което да бъде оценено, може да е дори по-приятно. Точно затова подаръците са част от големите празници и специалните моменти в живота ни, а те и услугите, които си правим, са сред основите на добрите взаимоотношения.

Някои от най-малките или непотребни неща, които се каним да изхвърлим или трупаме из дома си, могат да се окажат полезни за нашата общност. Върху тази идея, в комбинация с желанието да се намали прекомерното консуматорство и да се възстановят взаимоотношенията между съседите, две приятелки от Бейнбридж Айланд, щата Вашингтон, започват свой проект за местна подаръчна икономика.

Лизъл Кларк и Ребека Рокфелер започват проектът „Не купувай нищо“ през 2013 година с желание да изградят местна общност, с която животът им да стане по-устойчив, като намалят количеството отпадъци, което създават. За да го постигнат, създават група във Facebook със свои съседи и приятели, чрез която всички да могат да споделят ненужните си предмети преди да са се превърнали в „боклуци“. 

Основната идея е, че всеки може да сподели от какво се нуждае и всеки, който има желание и възможност, може да му го даде. Правилата са прости – „Споделете всичко, което бихте искали да подарите, заемете или споделите със съседите. Споделете това, което искате да получите безплатно или да заемете. Трябва да е законно, без купуване и продаване, без търгуване или размени, това е изцяло подаръчна икономика“, се казва на сайта им.

За три седмици те събират над 1000 члена в групи само в техния район, а групи се организират и по-други места из САЩ и по света. С времето ролята на Кларк и Рокфелер става основно организаторска, като те помагат на желаещите да създават свои групи, но не се намесват в управлението им.

За участие няма никакви изисквания, всички членове са равни, подаръците и желанията може да са малки или големи, може да са предмети (могат да бъдат давани и само назаем) или услуги. Всичко трябва да е споделено доброволно, без да се очаква нищо в замяна. Няма правила за това какви трябва да са съобщенията в групите (може да е просто – имам нужда от захар, търся отвертка и така нататък), но се окуражава споделянето на лични истории, на това какво и защо се търси, за да се изгради стабилна и пълноценна общност.

Проектът може да започва скромно, но се развива стремглаво и се превръща в движение, което днес включва над 6000 групи в социалните медии в 44 държави. Популярността му нараства толкова, че създателките разказват за философията си „споделяй повече, купувай по-малко“ в книга („The Buy Nothing, Get Everything Plan: Discover the Joy of Spending Less, Sharing More, and Living Generously“), която издават през 2020 година. Сега подготвят и мобилно приложение, което да се превърне в официалния дом на „Не купувай нищо“. Приложението ще започне изпитания през настоящия месец май, като с него ще се даде достъп до проекта на хора, неизползващи Facebook. 

На страниците им се предлагат или търсят всякакви предмети и услуги. Пример за някои от по-интересните и необичайни неща, споделяни в групите, според двете създателки, са:

  • Голям плакат с изписано на него Честит рожден ден е използван веднъж преди да е споделен с група и след това се използва от почти 30 члена на общността.
  • Жена губи брачната си халка в двора и търси назаем метален детектор от своята група „Не купувай нищо“. С помощта на съсед тя успява да намери пръстена.
  • Възрастна двойка, която се мести, подарява старите си мебели на младо семейство.
  • Разведена жена дарява стария си сватбен пръстен на момиче, страдащо от тежка форма на аутизъм, което не вярва, че някога ще получи такъв.
  • Може би най-странното желание е на мъж, търсещ нежелани мъртви плъхове. Те му трябва, за да обучи куче да лови вредители и съседите му споделят съдържанието на капаните си.

Успехът на начинанието се дължи не само на желанието на човек да се отърве от ненужното или да получи нещо безплатно, а и в голяма степен на факта, че тези групи помагат за възстановяването на позагубените на места междусъседски отношения. Както пише на сайта им – „всички подаръци са равни; човешките връзки са ценното“. Според Кларк и Рокфелер проектът е посрещнат с такъв ентусиазъм, заради желанието на хората да се свързват едни с други. Те дават за пример това как добрите отношения със съседите са помогнали на хората да живеят по-добре и да преживяват трудни периоди, и споделят:

„Когато зададохме въпроса „можем ли да спестим ресурси, като поискаме от общността си да споделяме повече и купуваме нови неща по-рядко?“ и със създаването на първата си група „Не купувай нищо“, получихме отговора само за часове. Хората се редяха, за да се включат, да споделят това, което имат и да отложат ходенето до магазина. Вълнението бе заразно и само след дни следващата група „Не купувай нищо“ бе основана“.

Финансовите ползи за участниците са очевидни, а едно скорошно изследване, сред 2000 членове, показва, че по-голямата част спестяват поне малка сума пари всеки месец. Особено полезно се оказва споделянето за хора с малки деца, които спестяват от разходите за дрехи и играчки благодарение на подаръците от групата.

Друга важна полза е положителният екологичен ефект. Много от хората, участващи в такива групи, са социално отговорни и често търсят начини да намалят вредата си върху природата, а „Не купувай нищо“ помага в това отношение. Едни намалят количеството си отпадъци, което би се озовало на бунището, докато други спестяват природни ресурси, като използват дарени или заети предмети вместо да търсят нови. Когато можеш да вземеш необходимото ти от квартала, спестяваш и въглеродните емисии, които биха се създали при по-дълго пътуване или при получаване на доставка (нещо, превърнало се почти в ежедневие по-време на пандемията).

В страните от Европа вече са организирани доста групи от проекта, но в България такива все още няма. Това обаче, вероятно е само въпрос на време, защото добрите отношения със съседите са част от традициите ни, което показват поговорки като „Близкият съсед е по-добър от далечните роднини“. В малките градове и села хората все още поддържат близки отношения своите съседи, но в големите градове тези връзки често не съществуват. Създаването на групи „Не купувай нищо“ би помогнало в това отношение, като позволи на хората да разчистят често претрупаните си домове, а освен това ще им позволи да изградят пълноценна общност с живеещите в района.

Споделянето в такава група може да е по-ползотворно, полезно и устойчиво от това да даряваме на големи организации, защото така директно подпомагаме своята общност и знаем къде отиват предметите ни – при някой, който вероятно ще ги използва, вместо да се чудим дали няма да бъдат продадени неща, които сме искали да подарим. Най-голяма трудност, която можем да срещнем тук, в развитието на такава подаръчна икономика, е свикването с идеята да не очакваме нищо в замяна на нашите усилия и подаръци. Доста хора вероятно ще срещнат проблеми с това, но привикването не е невъзможно и би помогнало за сближаване с хората от квартала, в който живеем, което може да се окаже по-ценно от всякакви предмети.

Всеки може да се присъедини или да започне своя общност, като има нужда само от Facebook профил, а помощ, инструкции и обучение може да намери на сайта на проекта.

 

Автор: Иван Маслинков

Подобни новини

XII Зелен форум на МЕНИДЖЪР: Стратегии и решения за устойчиво бъдеще

Стремежът към по-устойчив начин на живот и зелена трансформация постепенно се превръщат в ключова концепция за бъдещето на света. XII Зелен форум на списание „Мениджър“...

Как да различим емоционалния от реалния глад

Признаването на емоционалния глад е отправна точка към започване на здравословен хранителен режим. Съществува дълбока връзка между нашите емоции и чувството на глад, което...

Продукти от кокосови листа и черупки – екологичната алтернатива на неустойчиви изделия

На новите технологии и откриването на революционни екологични материали се гледа като на основните начини за справяне с проблема с пластмасовите отпадъци, особено на...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

12,996FansLike
- Advertisement -

Последни новини

XII Зелен форум на МЕНИДЖЪР: Стратегии и решения за устойчиво бъдеще

Стремежът към по-устойчив начин на живот и зелена трансформация постепенно се превръщат в ключова концепция за бъдещето на света. XII Зелен форум на списание „Мениджър“...

Как да различим емоционалния от реалния глад

Признаването на емоционалния глад е отправна точка към започване на здравословен хранителен режим. Съществува дълбока връзка между нашите емоции и чувството на глад, което...

Продукти от кокосови листа и черупки – екологичната алтернатива на неустойчиви изделия

На новите технологии и откриването на революционни екологични материали се гледа като на основните начини за справяне с проблема с пластмасовите отпадъци, особено на...

Тренировъчна програма за тонизиране на ръцете в домашни условия

С настъпването на летния сезон идва време за промяна в гардероба. Пуловерите и блузите с дълъг ръкав отстъпват на тениските, топовете и потниците. При...

За децата и отглеждането на храна

Преди време прочетох много интересна за мен статия, по повод 24 Май (Виктория Бешлийска, „За писането и писането“), посветена на ръкописа. Колко важен и...