13.8 C
София

Седемте гряха на грийнуошинга

Автор: Михаела Александрова*

Задълбочаването на климатичните промени оказва влияние върху компаниите да развиват и комерсиализират „зелени“ продукти. Като допълнителна предпоставка за зеления маркетинг може да се разглежда и промяната в предпочитанията на потребителите в полза на екопродукти. 66% от потребителите по света са склонни да платят повече за продукти, които са екологични и щадящи природата. Поради това все по-голяма важност за бизнес лидерите започва да придобива корпоративната социална отговорност (КСО). КСО представлява концепция, при която компаниите доброволно интегрират социални и екологични въпроси в своите бизнес операции и при взаимодействието със своите акционери. Това следва да изгради бизнес поведение, което е устойчиво и социално отговорно.

Съвкупността от подобни тенденции обаче води и до развитието на феномена грийнуошингТой се отнася до процеса, при който зеленият PR и зеленият маркетинг се използват измамно, за да убедят обществеността, че продуктите, целите и политиките на организацията са екологични.

Самият термин грийнуошинг е измислен от американския еколог Джей Уестървелд през 1986 г. За първи път той го използва в рамките на есе относно практиките на хотелите да промотират многократното използване на хавлиите.

Въпреки че терминът се свързва в най-голяма степен с корпоративните среди, той има проявление и на социално-политическо ниво. От полза за по-доброто разбиране на последното е познаването на класическите характеристики и проявления на грийнуошинга.

В тази връзка може да се имат предвид т.нар. „седем гряха“ на грийнуошинга, формулирани от компанията за екосертифициране TerraChoice:

  1. Премълчаване на важна информация:
  • Твърдениече продуктът е екологичен, на база частична информация; премълчаване на важни детайли. Пример: хартиените опаковки невинаги са екологично решение – понякога производството на самата хартия e свързано с голям въглероден отпечатък или използване на вредни химикали за избелване на суровината;
  1. Липса на доказателства:
  • Твърдение, което не е подкрепено чрез сертификат от трета страна. Пример: твърдение за хартиени изделия, че са направени от изцяло или частично рециклирани материали;
  1. Неопределеност на информацията:
  • Твърдение, което е твърде широко и неспецифично. Пример: „изцяло натурално“ или „енергия от природата“ – натурално не значи безопасно; натурални са и оловото, арсенът, живакът, уранът; „природният“ газ (изкопаем газ) води до задълбочаване на климатичните промени.
  1. Подвеждащи етикети и лога:
  • Твърдение, което подвежда за екологичен произход. Пример: вместо „From well-managed forests“ или „отговорно управлявани гори“ пише „From well-manager forests“;
  1. Използване на нерелевантни твърдения:
  • Твърдение, което може и да e вярно, но не прави продукта екологичен. Пример: надписите върху продукти, в които изобщо няма съставки, които имат генотип – като „сол без ГМО“;
  1. Акцентиране на по-малката от две злини:
  • Когато дадено производство със сигурност причинява вреди, на опаковката се посочва друго малко предимство. Пример: цигари, които са organic или спортна кола с оптимизиран разход на гориво;
  1. Използване на лъжи:
  • Твърдение, което е невярно. Пример: продукти, които твърдят, че имат енергиен сертификат/енергийна звезда, без това да е вярно.

В допълнение, грийнуошингът си служи и с някои от похватите на класическия зелен маркетинг. Например, рекламни кампании, в които се включват едно, или комбинация от следните: животни, деца, природа, приказни пейзажи, зелен цвят, нежен инструментал и звуци. Важна роля в грийнуошинга играе и активното използване на „зелен“ език. Тук се отнасят думи като: еко, зелен, натурален, природен, свеж и др. Комерсиализирането на тези думи обаче ги отдалечава от оригиналните им значения, като за сметка на това ги асоциира с определен начин на живот и мода. Последното може да се разглежда като част от последиците и ефектите на грийнуошинга.

Като конкретно този аспект може да се тълкува двояко. Прекомерното използване на „зелени“ думи може да „изкриви“ начина, по който ги възприемаме. Някои учени допускат, че това смекчава готовността на обществото да изисква по-строги зелени реформи. Причината е, че зеленият маркетинг внася известно успокоение в потребителя, че все пак са предприети някакви мерки. От друга страна, положителният аспект на комерсиализирането на „зелените“ думи е, че така те достигат по-често до широк кръг от хора. Допускането тук е, че това би повишило вероятността повече хора да се замислят относно своите потребителски избори в екологичен контекст.

Засягането на лексикалния аспект демонстрира колко разнопосочен може бъде ефектът на грийнуошинга. От полза за по-пълноценното разбиране и на други проявления на грийнуошинга, би било разглеждането му в различен контекст: икономически, политически и социален.

Примерите за тях можете да прочетете в статията на Climateka.

*За автора: Михаела Александрова е доктор по Политология към катедра „Международни отношения“, УНСС. Част от научните ѝ интереси се отнасят до: психология, социология, антропология, конфликтология, когнитивна наука, анализ и прогнозиране.

Подобни новини

Седемте гряха на грийнуошинга

Автор: Михаела Александрова* Задълбочаването на климатичните промени оказва влияние върху компаниите да развиват и комерсиализират „зелени“ продукти. Като допълнителна предпоставка за зеления маркетинг може да...

Резултатите от COP26: плах оптимизъм

С бурни дебати и плахи обещания приключи климатичната конференция COP26 в Глазгоу, към която в продължение на две седмици бяха приковани очите на световната...

Иновативните български бои ESCREO стават въглеродно неутрални

Българската компания ESCREO е в последния етап на постигане на пълна въглеродна неутралност.  ESCREO са един от най-успешните български стартъпи, чиито първи продукт беше боя,...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

12,996FansLike
- Advertisement -

Последни новини

Седемте гряха на грийнуошинга

Автор: Михаела Александрова* Задълбочаването на климатичните промени оказва влияние върху компаниите да развиват и комерсиализират „зелени“ продукти. Като допълнителна предпоставка за зеления маркетинг може да...

Резултатите от COP26: плах оптимизъм

С бурни дебати и плахи обещания приключи климатичната конференция COP26 в Глазгоу, към която в продължение на две седмици бяха приковани очите на световната...

Иновативните български бои ESCREO стават въглеродно неутрални

Българската компания ESCREO е в последния етап на постигане на пълна въглеродна неутралност.  ESCREO са един от най-успешните български стартъпи, чиито първи продукт беше боя,...

Грешките в храненето и тренировките, заради които буксувате

Автор: Катрин Димитрова/Fit Me Up Fitness* Ако от дълго време "буксувате" на едно място в тренировките и чувствате, че храненето ви е на ниво, но...

Drop Down Community с еко музикална премиера на  “Петте елемента”

На 14 ноември в Зала България младежкият оркестър Drop Down Community ще представи премиерата на своя екологичен аудио-визуален проект „Петте елемента“. Вдъхновен от ежедневната борба...