18.5 C
София

Победа над безсънието с природни средства

Здравият сън играе много важна роля за духовното и физическото ни състояние,  той е едно от главните условия за добро самочувствие и позитивен старт на деня. 

Безсънието е свързано с невъзможността да заспим и да потънем в дълбок сън, както и липсата на енергия на сутринта. То може да бъде причинено от различни стресови ситуации, които могат да прераснат в хронично безсъние, което става причина за постоянна умора, изнервеност, особено в късните часове и дори психични разстройства. 

Заспиването вечер може да се окаже непосилна задача, но има няколко навика и природни средства, които могат да ви спестят хапчетата за сън. 

Билколечение

Ако имаме проблеми със съня, една чаша чай от Пасифлора или корен от Валериан преди лягане е отлично приспивателно. При продължително събуждане през нощта още една топла чаша чай няма да ни навреди.  

Коренът от Валериан е най-известната билкова добавка, която се бори с безсънието и тревожността. Трябва обаче да се внимава с приема му, защото при по-големи количества може да предизвика главоболие и гадене.  

Лечебните свойства на растението Пасифлора, известно още като ‘’страстно цвете’’ или ‘’страстниче’’, са прочути още от древността. То успокоява мозъчната активност, подобрява паметта, използва се при безсъние и безпокойство. Възможни са някои странични ефекти като главоболие и виене на свят, но в редки случаи.

Друг билков помощник срещу досадното безсъние е чаят от лайка. Освен че се бори с него, има и благоприятно влияние върху храносмилателната и дихателната система. Чудесно средство е при борбата срещу грип и настинка. Билката включва в състава си антиоксиданта апигенин, който влияе на рецепторите на главния мозък и предизвиква сънливост.

Ако не сте от любителите на чая, пъхнете смес от любимите си успокояващи и сънотворни билки във възглавницата си, или поставете близо до главата си малка платнена торбичка, пълна с билки, за да вдишвате аромата им през нощта. Подходящи за целта са растенията с релаксиращо действие: лавандула, липов цвят, лайка, коча билка, маточина, хмел.

Ароматерапия

Леко топла ароматна вана с подходящите аромати е отпускащо решение на проблема със съня. Неслучайно имаме поговорката “спи като къпан”! Когато си приготвяме ваната не трябва да бързаме, а да сме напълно спокойни. За подобна вана са подходящи всякакви етерични масла, които свалят напрежението – бергамот, здравец, лайка, лавандула, майоран, нерол, роза. Необходимото количество за пълна вана е 12-15 капки. Препоръчително е да се избягва предозирането на етеричните масла от риган, маточина и бергамот. От тях се добавят не повече от 3 капки.

При кошмари, ще ни помогнат етеричните масла от роза, маточина, нерол и сандалово дърво.  Те са идеални за ароматизиране на въздуха в стаята. 

Лечение с метали и скъпоценни камъни

При нарушения на съня биха могли да са полезни еликсири от малахит (ако си го приготвяте сами, камъчето не трябва да престои във вода повече от 30 минути), аметист, циркон и магнетит. Ако имаме кошмари, ще ни помогнат еликсири от гранат и халцедон. 

При безсъние помагат рубин, диамант и котешко око. Когато си лягаме (в продължение на 3 месеца), камъните може да се поставят върху гърдите, или главата.   

Диетолечение 

Напитките с кофеин са най-големият виновник за нарушенията на съня. Билковите чайове или домашно приготвени сокове, които успокояват нервната система и дори са по-вкусни, са чудесен и здравословен заместител.  

Някои хора предпочитат да се отпуснат с чашка лек алкохол в ръка преди лягане. Нека не бъдем сред тях. Това действително помага за унасяне, но след няколко часа ще се събудим, защото алкохолът нарушава структурата на съня.

Вечерята трябва да е поне три часа преди лягане. Подходящи храни са пилешкото месо, картофи, моркови, зелена салата, ориз, банани. На мозъка са му необходими храни с високо съдържание на въглехидрати и витамин В, калций, магнезий, независими мастни киселини и аминокиселината триптофан, която той използва за образуването на сънотворни химически вещества.

Пушенето преди сън, както и трудно смилаема храна с мазнини и рафинирани въглехидрати не са препоръчителни – все пак не искаме едно от притесненията, които ни пречат да заспим да е, че се отдалечаваме от добрата форма. 

 

Подобни новини

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

12,996FansLike
- Advertisement -spot_img

Последни новини