18.5 C
София

Съветите на Беър Грилс за поддържане на ум, дух и тяло

За него знаете от Discovery Channel – той е пътешественик и експерт по оцеляване. Известен е с много рекорди: най-младият британец изкачил Еверест (само на 23 години и година и половина, след счупване на гръбнака), с най-високото парти в света (в балон на 7500 м. н. в.), за преминаване над Еверест с парапланер и още. В България стана популярен през 2019, когато изяде жаба в Природен парк Рила, за което беше глобен. Той предизвиква възхищение за свърхчовешките си подвизи, а също и погнуса от “храната”, с която оцелява в джунглата. Но никога безразличие. Той е Едуард Майкъл, по-известен като Беър Грилс.

Беър Грилс има издадени 5 книги, а във втората от тях “Оцеляване в дивата природа” отделя цяла глава, за да предпише своите съвети за здрав ум, дух и тяло. В контекста на темата за оцеляването това са трите най-необходими коза, но съветите ще са ви от полза, дори да не изпадате в екстремни ситуации, а в ежедневието.

Беър споделя, че след изтощителния режим в армията, си е позволил “отпускане” с пиене, пушене, нездравословено хранене и физически застой. Което му е докарало 20 килограма отгоре върху кантара и върху душевното равновесие. С присъщата си решителност, той започва да променя навиците си, да връща добрите такива и да култивира нови. Оттогава не е спрял да покорява върхове във всеки смисъл.

Ако храните машината си добре, с качествено гориво, тя ще работи добре за вас. Ако тренирате здраво, но ядете боклуци, само ще си загубите времето.” До преди десетилетия храненето се е считало за допълнение към тренировките, докато напоследък е почти еднакво важен фактор върху резултатите. Диетата на Грилс (когато не е сред дивата пустош и не е принуден да яде скакалци, карамелизирани хлебарки, пастърма от дъждовни червеи, шиш кебап от гущер), се състои от картофи, плодове и зеленчуци, бобови растения, кафяв ориз, авокадо, риба, мед. За него закуската е най-важното хранене от деня и любимата му такава е овесена каша с ленено семе и банан. Когато е у дома, той се храни по 5 пъти на ден, по малко. “Когато ядете по-нездравословна храна поради липса на избор, постарайте се да поемете и някаква полезна храна заедно с нея”. Например, преди пържолата хапнете шепа ядки, или банан преди шоколада.

Дали Беър консумира чипс, вафли и газирано? И той е човек! Само че си има златно правило 80/20: Ако през 80% от времето приемате здравословна храна, може да сте спокойни в останалите 20% да се отпуснете!

Що се отнася до тренировките, пътешественикът извежда доказана в неговия живот максима: тренировки за кардио, сила и гъвкавост. “Няма никакъв смисъл да си напомпана бабанка, ако не можеш да тичаш, да се катериш или да докоснеш върха на обувките с пръсти. По същия начин си ограничен, ако можеш да тичаш километри, но нямаш силата да се покатериш на дърво или да носиш раница.”

Тичането в седмицата на Беър Грилс е два-три пъти по 30 минути. Ако не сте новобранци в бягането и желаете да минете на следващо ниво, за да заякне сърдечният мускул, разнообразете терена с баири. Пробвайте да ускорите по нанагорнището, това стимулира “разтягането” на сърцето и дробовете.

Ако пък е студено, духа вятър и вали и не ви се излиза, камо ли за крос? Във Великобритания се случва често, затова пък Беър действа така “Обещавам си, че ще изляза и ще тичам 5 минути. Ако след това все още не искам да го правя, ще спра.” Обикновено му харесва и продължава независимо от лошото време. 

Ако практическата полза от тренировките за сила могат да се резюмират в един израз, той е: “Колкото сте по-силни, толкова по-лесни ще ви се струват задълженията.” Една тренировка може да е ефективна и за 30-40 минути, а на всеки няколко часа да се поема непреработена храна. Важно значение има тренирането на коремната мускулатура. Ако ви е слаб коремният пояс, други части от тялото са принудени да компенсират тежестта и може да се получи травма. Упражненията за сила е добре да се правят с ниска скорост по време на движението, а почивките между сериите да бъдат по-бързи.

Тренировките за гъвкавост са необходимото условие да се предпазите от травми при другите два типа тренировки. Звездата от Discovery шеговито напомня: “Някога да сте чували за котка с изкълчена лапа или дискова херния? Не сте, защото те непрекъснато се разтягат.” Стречингът, освен че ви прави по-гъвкави, помага за пълноценното движение на ставите.

Почивката е често пренебрегвана, но ако не минете качествено през тази фаза, няма да е качествен и растежът. Говорим за мускулите, но не само. Беър Грилс признава, че с 3 деца (при това, момчета) му е трудно да спи, но все пак се старае да има 7-8 часа нощен сън. 

Духовност

Как би могло да си толкова издръжлив физически в студа на осемхилядниците, в дългите преходи в пустинята, ако нямаш сила на духа? Беър казва, че все още не е срещнал атеист в Зоната на смъртта на Еверест или на спасителна лодка. Както и че не налага възгледите си за духовното измерение, но с него животът е по-пълноценен.

За “десерт”, в книгата “Оцеляване в дивата природа” (изд. Вакон) авторът споделя кой е най-добрият съвет, който самият е получавал, затова го предава нататък: “Ако искаш да успееш, трябва да си готов да загубиш 22 пъти.”

Подобни новини

1 COMMENT

  1. Статията е едновременно интересна и полезна за читателите. Добре е да почерпим от опита на този сървайвър, маже би ще е добре да прочетем и книгите му. Благодаря за изчерпателната информация.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

12,996FansLike
- Advertisement -spot_img

Последни новини