18.5 C
София

Приятел ли ми е глутенът?

Какво представлява глутенът, полезен, или вреден е той? В последните години темата присъства в здравни медии, статии, изследвания и вече – на всички етикети на продукти. Но имаме ли пълно разбиране за рисковете и ползите от глутена?

Глутенът е протеин, който се съдържа в някои зърнени храни. Името му произхожда от латински език –“glutin” и означава “лепило”. Състои се от два основни белтъка: глутенин и глиадин, като последният би могъл да има отрицателен ефект върху тялото. Глиадинът се съдържа в пшеницата, овеса, ечемика и други зърнени култури.

Тук е важно да се разграничат няколко важни аспекта:

Чувствителни към глиадина са боледуващите от цьолиакия и от болестта на Крон. 

Цьолиакията е вродена (наследствена), или придобита непоносимост към белтъка глутен. Тя се изразява във възпаление на лигавицата на тънките черва, което би могло да има всеобхватни последици за здравето.

В Америка приблизително 1 от всеки 133 души страда от цьолиакия. Единственият начин за лечение на цьолиакия е строга диета без глутен. Консумацията на глутен при болните причинява усложнения като: остеопороза, множествена, склероза, стерилитет, както и възпаление на щитовидната жлеза.

Освен това глутенът уврежда малките власинки, от които е съставена абсорбиращата част на тънкото черво, наречени ганглии. Така те загиват и вътрешната стена на чревния тракт става много гладка. При този процес повърхността на тънкото черво се намалява, както и времето, за което се абсорбират веществата. Така се нарушава усвояването на въглехидратите, мазнините, белтъчините и витамините в храната.

Болните от цьолиакия, имат голям шанс да страдат от недохранване и анемия, без значение дали са с наднормено тегло, или изглеждат привидно здрави. От тази болест е засегнато около 1% от световното население.

Тук обаче е хубаво да разясним, че чувствителност към глутена проявяват и някои хора без наличие на цьолиакия. Състоянието се нарича NCGS (non celiac gluten sensitivity). Информацията за тази непоносимост е недостатъчна, но за да се избегнат негативните прояви, се препоръчва избягването на храни, съдържащи глутен.

Симптомите са: подуване, болки в корема, диария, умора, болки в главата, ставите и мускулите, загуба на тегло, анемия, ринит, астма.

Тук е важно да се отбележи, че е възможно човек да има прояви на подобни странични ефекти, поради алергия към определена култура, без това да е обвързано с наличието на глутен! В такъв случай е добре тя да се замени с друга в хранителния ни режим.

Съществува още едно състояние – непоносимост към глутен. Какви са симптомите? 

За да разберете дали изпитвате глутенова непоносимост е нужно първо да си направите кръвно изследване (f79 – глутен). То показва наличието на характерни антитела, които неправилно взаимодействат с глутеновия протеин;

Второ: да си направите биопсия от тънките черва – взема се тъканна проба, която се подлага на хистологично изследване, чрез което може да се разкрие вероятна атрофия на чревните влакънца.

Симптомите най-често са храносмилателни проблеми – подуване, метеоризъм, болки в корема, запек, диария, рефлукс.

Те са предизвикани от въглехидратите, наречени FODMAP – ферментируеми олигозахариди, дизахариди и полиоли. Те се съдържат не само в пшеницата, но и в млечните продукти, авокадото, кайсиите и бобовите култури.

Глутенова чувствителност и целиакация е добре да бъдат разграничени, защото за алергията към определени култури и въглехидратите FODMAP,  се препоръчва консултация със специалист и изследвания.

Може би тук ще се запитате защо възниква глутенова непоносимост?

Чували ли сте за генно модифицирани храни, или хибридни? 

В последните 40 години основните сортове пшеница са генномодифицирани, или хибридни, а от тук следва и рязкото завишаване нивата на консумиран глутен. Употребата на бяло брашно води до пренасищане на организма с този протеин. Това предизвиква обратна реакция на организма, вследствие на което той предприема защита и така се стига до алергична реакция.

Официалната статистика сочи, че само от 0,3 до 1% от населението имат глутенова непоносимост, поради това той  често е несправедливо обвиняван за предизвикването на симптоми като подпухналост, умора, летаргия и други.

За съжаление, формите на непоносимост към глутена трудно се поддават на медикаментозно лечение, поради което положителни резултати могат да бъдат постигнати най-вече чрез здравословно хранене и диета.

Важно е да отбележим, че, ако нямате нито едно от гореизброените състояния, не бива да изключвате глутена изцяло от диетата си, тъй като той не представлява риск за здравето ви. 

Рискове, свързани с безглутеновата диета

Изключването на глутена от хранителната диета може да се окаже рисковано и да навреди на здравословното ни състояние.

  1. Недостиг на хранителни вещества – изключването на храни с глутен от менюто може да доведе до недостиг на желязо, калций, фибри или витамините B1, B2, B3 и B9.
  2. Недостиг на фибри – изключването на тестените храни и продуктите от зърнени култури може да доведе до недостиг на фибри. Необходимото им количество може да бъде балансирано от други източници на фибри, например бобови растения.
  3. Висок риск от сърдечно-съдови заболявания. Проучване от 2017 година показва възможен риск от сърдечно-съдови заболявания при дългосрочно изключване на глутена от храната при хора, които не страдат от цьолиакия. Причина за това е липсата на полезните свойства на пълнозърнестите храни, свързани с поддържането на здравето на сърцето.
  4. Възможен е риск от увеличаване на теглото – някои преработени безглутенови продукти могат да съдържат повече калории, мазнини и захар, което да доведе до увеличаване на общото телесно тегло.

В заключение, можем да ви посъветваме да бъдете изключително внимателни в диетите, които предприемате без да сте сигурни колко полезни са те за вас. Защото, както знаете, “отровата е в дозата”.

 

 

Подобни новини

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

12,996FansLike
- Advertisement -spot_img

Последни новини