-1.8 C
София

Роботът, който ще направи корабоплавателната индустрия по-екологична

Корабоплаването е една от най-мръсните индустрии, но иновациите в технологите ще променят това.

HullSkater е магнитно пълзящ робот, който почиства корпусите на корабите. Той премахва биофаулата – натрупването на микроорганизми, растения, водорасли или малки животни върху мокри повърхности, които имат механична функция, причиняват увеличаване разхода на гориво и въглеродните емисии. 

При корабоплаването към корпуса на кораба се придържат организми, като целият този процес се нарича биофаула. Това е сериозен проблем за индустрията.

Биофаулата увеличава съпротивлението на корабите, така че за тяхното захранване е необходимо повече енергия, увеличавайки разходите за гориво и отделянето на въглеродни емисии.

Според Международната морска организация (IMO) корабоплавателната индустрия е отговорна за близо 3% от глобалните емисии на парникови газове. Ако то беше държава, тя би била шестият по големина замърсител в света.

Натрупването на морски обитатели по повърхността на кораба също може да доведе до внедряване на инвазивни видове в нова среда, за която те са непознати. Това може да причини необратими щети, тъй като тези видове стават доминиращи в новото си местообитание и нарушават биологичното разнообразие – въпрос, който IMO нарича „една от най-големите заплахи за световните сладководни, крайбрежни и морски екосистеми“.

За борба с биофаулата технологиите като специални покрития на кораби и почистване, водени от екипи от водолази, са нещо обичайно. Но норвежката компания Jotun има различен подход.

Jotun е разработил HullSkater, 200-килограмов магнитен робот, който пълзи и премахва ранните етапи на замърсяване. Той се управлява дистанционно от оператори в Норвегия, които използват 4G връзка и четирите камери с висока разделителна способност на робота, за да прегледат внимателно повърхността, преди да започнат с премахването на първоначалните признаци на натрупване.

Изпреварване на биофаулата

Чрез почистване на биофаулата в ранен етап, „го премахваме още преди да се превърне в проблем“, обяснява Геир Аксел Офтедал, директор бизнес развитие на Jotun.

В зависимост от размера на кораба, Офтедал казва, че инспектирането и почистването с HullSkater отнема около четири часа и се случва между осем и 16 пъти годишно. „Роботът се държи на борда на кораба и може да бъде използван винаги, когато корабът е неподвижен и има мобилна връзка“, добавя той.

„Jotun е разработил и специално покритие, с което се боядисва кораба, за да може четката на HullSkater да работи“, казва Офтедал. „Това повишава ефективността на технологията и намалява риска от ерозия по голяма част от повърхността на кораба по време на почистване, което може да доведе до изтичане на химикали в морето“, споделя той.

Според Джефри Суейн, директор на Центъра за контрол на корозията и биофаулата към Технологичния институт във Флорида, има предизвикателства пред управлението на технологиите против замърсяване, тъй като различните движения и места активират покритията по различни начини. Но смята, че роботиката е „най-добрата технология, която имаме до момента“.

Намалени разходи и емисии

Суейн казва, че концепцията за активно почистване на корпусите е финансирана за първи път от Службата за военноморски изследвания на САЩ през 2005 г., за да се добави допълнителна стратегия към покритията против замърсяване. Той обаче казва, че пакетите за управление на покритията като този, предлаган от Jotun, са нова възможност за повишение регулацията на IMO за биофаулата.

„Ако вземете кораб до Австралия или Нова Зеландия, вие сте инспектирани, така че е по-добре да бъдете инициативни“, казва Суейн. „Това кара собствениците на кораби или дори наемателите на кораби да влязат и да започнат наистина да се фокусират върху начина, по който управляват покритието на корпуса на кораба.“

Според IMO около 9% от горивото, изразходвано от кораб, се дължи на биофаулата. През 2018 г. организацията изложи стратегия за намаляване на въглеродния интензитет на международното корабоплаване, целяща да намали въглеродните емисии в индустрията с поне 40% до 2030 г. в сравнение с 2008 г.

IMO изчислява, че управлението на биофаулата може да доведе до намаляване с около 80 до 90 милиона метрични тона въглероден диоксид, който се отделя в природата от целия световен флот годишно – това е еквивалентът на въглеродните емисии на цели държави, например Гърция или Нигерия.

HullSkater, чието разработване отне повече от четири години, е проектиран да помогне за декарбонизиране на корабоплаването. Jotun твърди, че всеки 1 долар, вложен в неговата технология – включително покритие, робот и офшорно наблюдение – ще спести повече от 3 долара от разходите за гориво.

„Засега компанията е на път да комерсиализира изобретението си с производство и оборудване на 50 кораба“, казва Офтедал.

След като представи HullSkater на виртуално събитие през март, компанията подписа първия си търговски договор с швейцарско-италианската линия за контейнерни превози Средиземноморска корабна компания (MSC); по-късно тази година роботът ще бъде инсталиран на един от по-големите кораби на MSC в китайската корабостроителница Гуанджоу.

„Чистите корпуси са само една част от мозайката, когато става въпрос за осигуряване на по-устойчива корабоплавателна индустрия, казва Джузепе Гаргиуло, асистент мениджър в MSC, но все пак основно парче.“

Източник: CNN

Подобни новини

Свежи идеи за здравословни салати с кейл

През зимните месеци организмът ни се нуждае от допълнително количество витамини и минерали, които да го подкрепят в борбата със студа и болестите, и...

Как веган козметиката промени индустрията

Кои продукти за красота са веган и как потребителите стимулират иновациите в чистата и органична козметика? Веганството не е просто специален хранителен режим, а философия...

Живот на кредит през 2021 – не към банка, а към Земята

Само в рамките на първите 8 месеца на 2020 г. човечеството е изразходвало полагащия му се дял земни ресурси за цялата година. Това означава,...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

12,741FansLike
- Advertisement -

Последни новини

Свежи идеи за здравословни салати с кейл

През зимните месеци организмът ни се нуждае от допълнително количество витамини и минерали, които да го подкрепят в борбата със студа и болестите, и...

Как веган козметиката промени индустрията

Кои продукти за красота са веган и как потребителите стимулират иновациите в чистата и органична козметика? Веганството не е просто специален хранителен режим, а философия...

Живот на кредит през 2021 – не към банка, а към Земята

Само в рамките на първите 8 месеца на 2020 г. човечеството е изразходвало полагащия му се дял земни ресурси за цялата година. Това означава,...

Кратки интензивни тренировки – имат ли ефект и за какво могат да са ни полезни?

В днешния забързан живот и вечно заетия ни график за много от нас е трудно да изградим режим за тренировки или дори въобще да...

Възроденото Матавенеро: едно от най-големите еко селища в Испания

Светът в началото на ХХІ в. търси алтернативи за справяне с все по-големите предизвикателства и преди всичко за собственото си оцеляване. Пандемията с коронавируса...