13.8 C
София

Новост в спорта – без спонсори с висок въглероден отпечатък?

Съвременният спорт със своите суперзвездни атлети и огромна зрителска аудитория предоставя широка платформа за реклама на спонсорите и съответно сключваните рекламни договори са мултимилионни, дори в по-малко популярните спортове. Нищо чудно, след като възвръщаемостта на вложените средства от рекламиращите се компании е повече от приемлива. Неприемлива обаче е привидната липса на регламентирани изисквания за типа дейност на осигуряващите финансите компании. Но това е напът да се промени. Спортните отбори и организираните състезания вече ще бъдат насърчавани да не сключват спонсорски договори с компании, които промотират или предлагат начин на живот, продукти или услуги с висок въглероден отпечатък.

Напълно в първичния дух на спорта като занимание, което насърчава физическата активност и здравословните дейности на открито, в близък контакт с природата, практикуването на професионални спортни занимания вече няма да се обезпечава финансово от компании, чиято сфера на дейност замърсява сериозно въздуха или околната среда.

В началото бяха цигарените брандове, те отстъпиха на петролните компании и автомобилните производители. Следващата стъпка трябва да е назад – към природата

На един от най-големите спортни форуми, проведени от началото на 2021-ва – тенис турнирът Australian open – станахме свидетели на интересен феномен. Попадащите в полезрението на зрителя рекламни банери, изобразяваха предимно логата на петролни компании, производители на автомобили, авиопревозвачи – все компании, чиято дейност най-малко се припокрива с актуалните идеи за устойчивост и зелена трансформация.

През последните години в света на спорта спонсорските ангажименти към подобни компании постепенно изместиха тези към много популярните в миналото тютюневи компании. Финансовата зависимост на спорта от цигарените брандове рязко бе преустановена през деветдесетте години, в периода, когато започна да се обръща по-сериозно внимание на общественото здраве и вредите от тютюнопушенето. Днес светът се изправя пред нужда от спешни мерки за овладяване на климатичните промени, а се оказва, че спортът бодро се носи върху пухкави облаци от въглероден диоксид.

Всичко изглежда като затворен порочен кръг. Спортни събития с огромна финансова подкрепа биват отлагани поради липса на сняг, наводнени терени, огромни горски пожари или прекомерни горещини, застрашаващи здравето на спортистите. Същевременно основните парични потоци към тези спортни събития извират от компании, чиято дейност пряко допринася за зачестяването на подобни климатични и природни феномени.

Привържениците на конспиративните теории откриват в тази зависимост прикрит стремеж на подобни компании да замаскират вредите от своята дейност или да изчистят имиджа си, осланяйки се на „екологично чистото” име на спорта като дейност. Оценявайки, че от всичко това страда най-вече репутацията на самия спорт, хората, които стоят зад лостовете на управлението му, решават, че е време за нови драстични промени. За връщане към основната идея – спортът означава здраве и любов към природата. Време е за преосмисляне на рекламната политика.

Спортът и спонсорството от компании с висок въглероден отпечатък – данните в цифри

Интересни цифрови данни бяха изнесени през март тази година в доклад на Badvertising – кампания, насочена към преустановяване рекламирането на корпорации, подхранващи климатичните промени.

В доклада са посочени над 250 спонсорски сделки между спортни събития и отбори в различни държави и компании, опериращи в сфери с доказано висок въглероден отпечатък. Спортовете, които са най-зависими от подобни сделки, са футболът (включително американски), крикетът, тенисът, колоезденето, леката атлетика, баскетболът, ръгбито, голфът, мореплавателните и моторните спортове.

Само по отношение на футбола са докладвани около 60 мултимилионни сделки, финансирането на които идва от дейност, замърсяващи сериозно околната среда.

По сектори автомобилната индустрия е най-големият спонсор с около 200 сключени рекламни договора в света на спорта. Най-рекламиращите се автомобилни производители са Toyota, BMW, KIA и Ford. Следва секторът на авиопревозвачите с около 50 спонсорски договори със спортни отбори, организации и турнири. Най-сериозни рекламодатели са Emirates, Etihad, Qatar Airways и Turkish Airlines. На трето място се нарежда секторът на петролните компании, a а най-активни в спонсорските си ангажименти са Gazprom, Petronas и Ineos.

Ирония – един от водещите професионални отбори в един от най-екологичните спортове – колоезденето – се спонсорира от компания, лидер в петролния бизнес

Глобалният оборот от спонсорски договори в света на спорта само за 2019 г. се изчислява на около 50 милиарда долара. Разбира се, следва да се отбележи, че немалка част от тези средства идват и от компании, чиято сфера на дейност не оказва директен ефект върху замърсяването на околната среда с въглеродни емисии.

Олимпийският шампион в кануто от игрите в Лондон през 2012 г. – Етиен Стот – казва: „Спортът има уникалната сила да свързва и вдъхновява хората. Много бих искал да видя как той ползва тази си сила, за да промотира идеята за повече грижи и опазване на природните ни ресурси”. Освен да създава истински и фалшиви герои сред състезателите или да излъсква имиджи на незаслужили спонсори, спортът може да насочва обществения интерес и в много по-устойчива посока. По данни от Университета във Ватерло до 2050 г. климатът в повечето градове, които са домакинствали на зимна олимпиада, потенциално ще е станал толкова топъл, че няма да позволява там вече да се практикуват зимни спортове на открито. За да повиши осведомеността на обществото по проблемите на климата, кметът на едно от най-студените градчета във Финландия – Сало – решава да заложи на иронията и предлага кандидатурата на града си за домакин на летните олимпийски игри през 2032 г. „Ако стоим безучастно и оставим глобалното затопляне без реално противодействие, ще изгубим своята идентичност. Във всяка една сфера на живота, какъвто го познаваме” – казва кметът на град Сало.

Колкото и да изисква сериозни индивидуални усилия, спортът е дейност, която показва, че отборната работа дава общ резултат, който е по-добър от сбора на отделните индивидуални постижения. Такъв може да бъде и общият резултат от борбата с климатичните промени. Общите усилия следва да се насочат към главната цел, но действията трябва да бъдат индивидуални.

Автор: Антон Асенов

Подобни новини

Седемте гряха на грийнуошинга

Автор: Михаела Александрова* Задълбочаването на климатичните промени оказва влияние върху компаниите да развиват и комерсиализират „зелени“ продукти. Като допълнителна предпоставка за зеления маркетинг може да...

Резултатите от COP26: плах оптимизъм

С бурни дебати и плахи обещания приключи климатичната конференция COP26 в Глазгоу, към която в продължение на две седмици бяха приковани очите на световната...

Иновативните български бои ESCREO стават въглеродно неутрални

Българската компания ESCREO е в последния етап на постигане на пълна въглеродна неутралност.  ESCREO са един от най-успешните български стартъпи, чиито първи продукт беше боя,...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

12,996FansLike
- Advertisement -

Последни новини

Седемте гряха на грийнуошинга

Автор: Михаела Александрова* Задълбочаването на климатичните промени оказва влияние върху компаниите да развиват и комерсиализират „зелени“ продукти. Като допълнителна предпоставка за зеления маркетинг може да...

Резултатите от COP26: плах оптимизъм

С бурни дебати и плахи обещания приключи климатичната конференция COP26 в Глазгоу, към която в продължение на две седмици бяха приковани очите на световната...

Иновативните български бои ESCREO стават въглеродно неутрални

Българската компания ESCREO е в последния етап на постигане на пълна въглеродна неутралност.  ESCREO са един от най-успешните български стартъпи, чиито първи продукт беше боя,...

Грешките в храненето и тренировките, заради които буксувате

Автор: Катрин Димитрова/Fit Me Up Fitness* Ако от дълго време "буксувате" на едно място в тренировките и чувствате, че храненето ви е на ниво, но...

Drop Down Community с еко музикална премиера на  “Петте елемента”

На 14 ноември в Зала България младежкият оркестър Drop Down Community ще представи премиерата на своя екологичен аудио-визуален проект „Петте елемента“. Вдъхновен от ежедневната борба...